אור כחול ממסכים - האם הוא מזיק לעיניים?


לקראת החזרה ללימודים, בזום ובשאר אמצעים מקוונים, אני נשאלת לא פעם האם כדאי לקנות משקפיים להגנה מפני האור כחול המוקרן ממסכים?

 

פרסומים שונים קושרים בין האור הכחול לעומס על העיניים - האם זה נכון?

כיום אין כל עדות לכך שאור כחול ממחשבים או מסכים דיגיטליים אחרים פוגע בעיניים.

נכון הוא שאור כחול ואור אולטרה-סגול ultra violet שמקורם בקרינת השמש מעלים את הסיכון לבעיות עיניים כגון קטרקט ועוד, אך כמות האור הכחול המוקרן ממסכים, קטנה בהרבה מזו שבאור השמש, ולא הוכחה עד היום כגורמת נזק לעיניים.

לכן: מומלץ להרכיב משקפי שמש, אך אין צורך לקנות משקפיים למחשב עם עדשות החוסמות את האור הכחול.

החשיפה הגדולה ביותר לאור כחול מקורה בחשיפה לאור השמש. האור כחול הנובע מאור השמש וממסכים משפיע על מצב העירנות שלנו. כשהשמש זורחת האור הכחול מסמן למוח שזהו הזמן להיות ער, ויצור המלטונין, ההורמון המשרה שינה- פוחת. לכן, חשיפה ממושכת לאור כחול ממסכים בשעות הלילה יכולה לפגום במעגל השינה והעירנות הטבעי של גופנו, ולהוביל להפרעות בשינה.

לכן מומלץ להעביר את המכשירים הדיגיטליים בשעות הערב ל dark mode/ night mode (״מצב לילה״). במצב זה הבוהק הנובע מהמסך קטן יותר, ויפריע פחות למעגל השינה והעירות של גופנו.

 

אנשים רבים מתלוננים על תחושת עומס אי נוחות ועייפות בעיניים לאחר צפיה ממושכת במסכים.

הסיבה לתחושות אלה אינה נובעות מהאור הכחול אלא מהצפיה הממושכת עצמה.

תלונות שכיחות במקרים אלה הן: יובש ואי נוחות בעיניים, טשטוש ראיה, דמעת, כאבי ראש ועוד.

 

למה זה קורה?

במקרים רבים כשאנו קוראים ממסך ( או מספר) אנו ״שוכחים״ למצמץ. תפקיד המצמוץ הוא לפזר את דוק הדמעות באופן אחיד על פני כל העין, ולהגן עליה מפני יובש.

קצב המצמוץ התקין הוא כ 15 פעמים בדקה. כשקצב המצמוץ פוחת מתאדה דוק הדמעות והעין סובלת מיובש.

דרכים למניעת עומס ועייפות העיניים בעת עבודה על מסכים או קריאה:

1. מצמוץ מכוון - נסו להתאמן במצמוץ מכוון ומודע, למשל: בסוף קריאת כל פיסקה, עמוד וכו׳.

2. השתמשו בתחליפי דמעות בעת הצורך.

3. עשו הפסקות בקריאה - כל 20 דקות עיצמו את העיניים למשך 20 שניות.

4. העדיפו הרכבת משקפיים ולא עדשות מגע בעת עבודה ממושכת לקרוב, במחשב או בקריאת ספר. עדשות המגע עשויות להגביר את תחושת היובש ואי הנוחות.

 

סיבות נוספת לעומס על העיניים בעת עבודה ממושכת לקרוב (מסכים או ספרים) הן שני סוגי פעולות שעושה העין בעת עבודה לקרוב:

1. אקומודציה - מטרתה לשמור על ראיה חדה מקרוב לאורך זמן, ולשם כך מופעל שריר טבעתי פנימי בתוך העין עצמה.

2. קונברגנציה - מטרתה להחזיק את שתי העיניים ממוקדות יחד על חומר הקריאה, ולשם כך מופעלים השרירים שמחוץ לעין, המניעים אותה בכיוונים שונים.

בעת עבודה ממושכת לקרוב עשויה עייפות השרירים הנ״ל לגרום גם היא לתחושות של עייפות ועומס על העיניים.

 

מה נעשה כדי להקל על עייפות השרירים?

נהגו לפי כלל 20-20-20 : לאחר כל 20 דקות של שימוש במחשב, קחו 20 שניות הפסקה במהלכן יש להביט למרחק 6 מטר (20 feet ) לפחות, למשל אל הנוף שמחוץ לחלון . אפשר גם לעצום את העיניים למשך 20 שניות.

כשאתם מביטים בטלפון הנייד או בטאבלט- החזיקו אותם במרחק 45-60 ס״מ מהעיניים ולא קרוב לפניכם.

זכרו או הזכירו לעצמכם למצמץ בתכיפות לאורך צפיה ממושכת במסכים.