דלקת הלחמית: תסמינים, גורמים ודרכי טיפול

דלקת הלחמיתסובלים מאדמומיות, דמעת ואו מהפרשות באחת מהעיניים או בשתיהן? חשים גירוי, צריבה או תחושה של אי נוחות, כמעין גרגר חול בעין? תסמינים אלו מרמזים על דלקת הלחמית. אז מהי בעצם דלקת הלחמית? ד"ר ארנית קריסטל-שליט מסבירה שהלחמית היא קרום רירי המצפה את גלגל העין בחלקו הקדמי וכן את האזור הפנימי של העפעף.

הגורמים לדלקת עשויים להיות זיהומיים (חיידקים או נגיפים), או לחלופין גורמים שאינם זיהומיים, כמו לדוגמה חשיפה לאלרגנים, חשיפה לחומרים שונים שמעוררים גירוי (למשל, תמיסות המשמשות לניקוי עדשות מגע), חדירה של גוף זר לעין, מחלות סיסטמיות כרוניות ועוד. במקרים שבהם הדלקת בלחמית נובעת מאלרגיה היא מתבטאת בד״כ  בדמעת, גרד ואדמומיות בשתי העיניים, וכן בנזלת והתעטשויות.

דלקת הנגרמת ממקור חיידקי או ויראלי

כשדלקת הלחמית הנה חיידקית או ויראלית, היא נחשבת למידבקת , כשההדבקה וההתפשטות קורות על ידי מגע ישיר ועקיף עם הפרשות מהעין הנגועה. ההדבקבה יכולה לקרות  עקב שימוש בעדשות מגע שהזדהמו בדרך כלשהי, שימוש משותף במגבות, כריות ואו כלי איפור נגועים וכן הלאה.

לפיכך, במצבים הללו חשוב להימנע ככול שניתן ממגע בעיניים, להקפיד ולשטוף היטב את הידיים לאחר כול מגע עם העין הדלקתית. יש להימנע מלחלוק תכשירי טיפוח, תכשירי קוסמטיקה, מגבות ומצעים עם אחרים.

לאנשים המרכיבים עדשות מגע מומלץ להימנע מהשימוש בהן עד להחלמה מלאה. כמדובר בדלקת אצל אנשים בעלי נטייה לאלרגיה, מומלץ להימנע מחשיפה לאלרגן (כגון: אבקני פרחים, קרדית האבק, בעלי חיים מסוימים וכדומה).

דרכי טיפול מקובלות

במקרה של דלקת הלחמית, דרכי הטיפול נגזרות מהגורמים להופעתה. כשמדובר בזיהום ויראלי פשוט, לרוב לא יידרש טיפול רפואי למעט מעקב בלבד. כשמדובר בזיהום חיידקי, הטיפול המקובל הוא שימוש במשחת עיניים או בטיפות עיניים אנטיביוטיות. במקרה של דלקת כתוצאה מאלרגיה, הטיפול התרופתי כולל טיפות עיניים נוגדות דלקת וכן טיפות אנטי אלרגיות.

טיפול עצמי תומך כולל קומפרסים קרים, ניקוי ההפרשות מהעיניים בעזרת מגבונים, ושימוש בתחליפי דמעות ללא חומרים משמרים, אותם ניתן לרכוש ללא מרשם רופא. מצבים המחייבים פנייה בהקדם לטיפול רפואי הם: דלקת עקב חבלה, חדירת חומר כימי או גוף זר לעין, הפרשות מוגלתיות, שימוש בעדשות מגע, כאבים חזקים בעין, רגישות לאור, ראיה מטושטשת וכול שינוי באיכות הראייה.