דלקת עפעפיים: תסמינים, גורמים ודרכי טיפול

דלקת עפעפייםסובלים מכאב וגרד בעפעפיים או תחושת צריבה של גרגר בתוך בעין? סובלים מעפעפיים נפוחים ודביקים וריסים נוקשים ואו שמנוניים, ובפרט לאחר שינה? יש לכם קשקשים על העפעפיים? חשים רגישות מוגברת לאור? חשים אי נוחות בשעת הרכבתן של עדשות מגע? אם כך, יתכן שמדובר בדלקת עפעפיים.

ד"ר ארנית קריסטל-שליט מסבירה שדלקת העפעפיים נחשבת לבעיית עיניים שכיחה  מאוד. זוהי תופעה שבה אזור העפעפיים, הופך לדלקתי בשל סיבות שונות. דלקת עפעפיים עשויה להתפתח בכל גיל אך שכיחותה גבוהה יותר בגיל המבוגר.  לעיתים מדובר בדלקת כרונית, עם התפרצויות חוזרות ונשנות ותקופות של הפוגה ביניהן.

דלקת עפעפיים קדמית ודלקת עפעפיים אחורית

ניתן לחלק את דלקת עפעפיים לשני סוגים:  דלקת עפעפיים קדמית, ודלקת עפעפיים אחורית. דלקת עפעפיים קדמית מערבת את האיזור ממנו יוצאים הריסים, ונובעת מזיהום של חיידק הסטפילוקוקוס או לחילופין כסיבוך של סבוריאה.

דלקת עפעפיים אחורית נגרמת מבעיה בבלוטות המיבומיאן המצויות בחלק הפנימי של העפעפיים ( הקרוב יותר לעין עצמה), ומפרישות חומר שומני המהווה את אחד ממרכיבי נוזל הדמעות (המגן על העין מפני יובש). דלקת עפעפיים אחורית יכולה להופיע ביחד עם סוג של אקנה בעור או עם מחלת סבוריאה של העור.

מה קורה בדלקת עפעפיים?

הסימפטומים בכל אחד מהסוגים השונים של דלקת העפעפיים יכולים להיות: תחושת גוף זר בעין, תחושת צריבה, גרד בעיניים, דמעת או לחילופין יובש בעיניים, תפיחות ואודם של העפעפיים, קשקשת או הפרשה על הריסים, רגישות לאור, דמעות קיצפיות וכן הידבקות של הריסים בבוקר בעת קימה מהשינה.

הטיפול הביתי בדלקת עפעפיים

הטיפול הראשוני בדלקת העפעפיים מתבסס על ניקוי העפעפיים מידי יום. תחילה מומלץ לעשות קומרפסים חמימים על העפעפיים על מנת לרכך את ההפרשות. לאחר מכן יש לנקות את גבול העפעף בעדינות ולהסיר שאריות הפרשה שהצטברו על הריסים בעזרת צמר גפן טבול במים חמימים  + טיפת שמפו (אל דמע) לתינוקות או בעזרת רטיות מוכנות הניתנות לקניה בבתי המרקחת/הפארם השונים.

ד"ר ארנית קריסטל-שליט מדגישה שבמקרה של דלקת עפעפיים חשוב לשמור על היגיינה נאותה ולהקפיד ולנקות את העפעפיים על בסיס יומיומי, ובפרט כשמדובר במצב כרוני  יש לטפל גם בתקופות של הפוגה, לשליטה על הסימפטומים והפחתת הסיכון התפרצויות חוזרות. כל דלקת בעפעפיים עשויה לערב גם את העיניים עצמן בהעדר טיפול מתאים, ואז עשויים להופיע גם אודם בעיניים וסימנים נוספים. במידה והדלקת אינה חולפת על אף הטיפול הביתי, או שהתסמינים כוללים רגישות לאור, כאב פתאומי בעין ואו ירידה באיכות הראייה, מומלץ לפנות לרופא העיניים לבדיקה והתאמת טיפול נוסף בתכשירים אנטיוביוטיים או אחרים.