המדריך המלא: דלקת לחמית העין

הלחמית הנה קרום שקוף אשר עוטף את לובן העין ופנים העפעף. ד"ר ארנית קריסטל- שליט מסבירה שדלקת לחמית העין עשויה להיגרם כתוצאה מזיהום ע”י חיידקים או וירוסים כמו גם בשל אלרגיה, וחדירת גוף או חומר זר לעין. בתינוקות נגרמת דלקת לחמית גם כתוצאה מחסימה מולדת של דרכי הדמעות.

דלקת לחמית העין מתבטאת באדמומיות, דמעת, הפרשות, גרד ותחושת אי נוחות או תחושת גוף זר בעין. דלקת אלרגית מופיעה בד”כ בשתי העיניים ועשויה להיות מלווה בתסמינים נוספים כגון נזלת אלרגית . מרבית דלקות הלחמית נגרמות ע”י וירוסים, אולם הן דלקות ויראליות והן דלקות חיידקיות יכולות להתפתח במקביל להצטננות ומדבקות מאד. ההדבקה מתרחשת במגע ישיר או מגע עקיף עם הפרשות מהעין הנגועה.

התסמינים המצריכים בדיקה רפואית

מאחר ודלקת לחמית העין ממקור חיידקי או ויראלי היא מידבקת, חשוב להקפיד על שטיפת ידיים לאחר כל מגע עם העין הנגועה, ולהימנע ממגע עם העין הבריאה. במקרה של הדבקה אצל אחד מבני המשפחה, יש להימנע משיתוף של מגבות, מצעים, כריות, כלי איפור וכיוצא בזה. במידה ומדובר בזיהום ויראלי, הדלקת עשויה על פי רוב לחלוף מאליה גם ללא טיפול.

חשוב לגשת אל הרופא במקרים שבהם מופיעים התסמינים בקרב פעוטות ותינוקות, וכן כשהתסמינים מלווים בכאבים בעין, בירידה בראיה ורגישות לאור, או כשהאדם הלוקה בדלקת הלחמית מרכיב עדשות מגע. במקרה של חדירת גוף או חומר זר יש לשטוף מיד את העין במים רבים ולפנות בהקדם לבדיקת רופא/ת עיניים.

המדריך המלא: דלקת לחמית העין

הטיפול בדלקת עיניים

אופן הטיפול בדלקת לחמית העין נקבע בהתאם לגורם שבגינו התפתחה הדלקת. במידה ומדובר בזיהום ויראלי לרוב, כאמור, אין צורך בטיפול כלשהו למעט מעקב בלבד והמלצה להנחת רטיות לחות על העין כמה פעמים ביום ואו שימוש בטיפות עיניים שהן תחליפי דמעות ללא מרשם להקלה על התסמינים. במקרה של זיהום ממקור חיידקי, הטיפול המקובל כולל שימוש בתרופה אנטיביוטית בצורת טיפות עיניים או משחה.

כשמדובר בדלקת אלרגית כולל הטיפול על פי רוב טיפות עיניים נוגדות אלרגיה שמטרתן להקל על התסמינים ולמתן את התגובה האלרגית. בנסיבות הללו, מומלץ להימנע ככל שניתן מחשיפה לגורמי האלרגיה. ניתן להשתמש גם בתחליפי דמעות להקלת תחושת חוסר הנוחות בעיניים. במקרה ואלה אינם יעילים מספיק בטיפול בדלקת יש לפנות לבדיקת רופא/ת עיניים. בכל המקרים, בזמן דלקת עיניים יש להימנע משימוש באיפור לעיניים והרכבת עדשות מגע עד למצב של החלמה מלאה.