כל מה שכדאי לדעת על דלקת עיניים אלרגית

דלקת עיניים אלרגיתסובלים מעיניים דומעות, אדומות ומגורות? גרד, כאב ואו צריבה? עפעפיים נפוחים? רגישות לאור? בנסיבות הללו, יתכן ואתם לוקים בדלקת עיניים אלרגית. ד"ר ארנית קריסטל-שליט מסבירה שסוג זה של דלקת אופייני לילדים עם רקע אלרגי המתבטא בתופעות כגון אסטמה, ברונכיטיס בגיל ינקות, טיפול במשאפים בגיל צעיר, דרמטיטיס אטופית (המכונה גם אסטמה של עור). חלק מאלו הסובלים מדלקת עיניים אלרגית עשויים לפתח תסמיני אלרגיה נוספים כמו גודש באף, עיטוש וכדומה.

אלרגיה בעיניים נובעת משתי מחלות עיניים האופייניות לעונת האביב שהן דלקת לחמית אלרגית ודלקת עיניים אביבית (דלקת עיניים ורנלית) שתוקפת בעיקר פעוטות וילדים ומתאפיינת בתחושת גירוד מציקה בעת התקף הדלקת, אדמומית בעין, עיניים דומעות, הפרשת ריר צמיגי ורגישות לאור. מדובר במחלות בעלות אופי מחזורי ולעיתים הן קיימות גם אצל בני משפחה אחרים.

רשימת האלרגנים המהווים גורמי סיכון

בקרב חלק מהסובלים מופיעים התסמינים באביב או בעונות המעבר בלבד, בעוד אחרים סובלים מהם לאורך כל השנה בעת החשיפה לאלרגן אליו הם רגישים.

רשימת האלרגנים ארוכה ביותר וכוללת בין היתר: אבקני צמחים, קרדית אבק הבית, נוצות, פרוות חיות מחמד, כמו גם בשמים, חומרי איפור וטיפוח, וכן עדשות מגע. ניתן בצע בדיקות רגישות לחלק מן האלרגנים השכיחים ביותר, אך במחצית מהסובלים מאלרגיה לא ימצא הגורם לאלרגיה.

התופעה האלרגית עצמה נובעת מתגובה לקויה וחריגה של מערכת החיסון לחומרים שעל פי רוב אינם מזיקים בעת החשיפה אליהם.

דרכי מניעה וטיפול

ניתן להפחית את הסיכון לדלקת עיניים אלרגית על ידי איתור האלרגנים הגורמים לתסמינים והימנעות במידת אפשר מהחשיפה אליהם. לדוגמה, במקרה של אלרגיה לקרדית אבק, מומלץ לאוורר מזרנים, לכבס מצעים ולשאוב את האבק לעתים תכופות ולהימנע משטיחים ווילונות הנוטים לצבור אבק.

הטיפול הביתי בתסמיני האלרגיה מורכב מקומפרסים קרים על העפעפיים, ובמידת הצורך שימוש בטיפות עיניים המהוות תחליפי דמעות - ללא מרשם רופא להקלה על תסמיני האלרגיה.

עם זאת, במצבים קשים יותר של דלקת עיניים אלרגית מומלץ לגשת לרופא עיניים לצורך בדיקה, וטיפול תרופתי נוסף תוך מעקב סדיר אחר מצב העיניים. דלקת עיניים אלרגית קשה ללא טיפול מתאים עשויה להביא לכיבים וצלקות בקרנית, העשויים להביא לפגיעה בראיה - ואת אלה כדאי למנוע.

מהי דלקת עיניים אלרגית ואיך מטפלים?

העיניים מגורות, אדומות, דומעות ומגרדות? בנסיבות הללו, יתכן מאוד שאתם סובלים מדלקת עיניים אלרגית. ד"ר ארנית קריסטל-שליט מסבירה שהדלקת עלולה לפגוע בכלל האוכלוסיות והגילאים, אך נוטה להיות שכיחה יותר בקרב אלו הסובלים מתופעות אלרגיות שונות דוגמת דלקות עור אטופיות, אסתמה, קדחת השחת וכדומה, כמו גם באנשים שקיימת אצלם היסטוריה משפחתית של תופעות אלרגיות.

תסמינים נוספים שעשויים להתלוות אל הדלקת הם כאב וצריבה, גרד, נפיחות בעפעפיים, רגישות לאור ודמעת. הסוג הנפוץ ביותר של אלרגיה בעיניים הוא דלקת לחמית אלרגית. הלחמית הנה קרום שקוף שבתוכו נימי דם זעירים, המצפה את העפעפיים מבפנים ואת לובן העין.

כיצד מתפתחת האלרגיה בעיניים?

כשהלחמית נחשפת לחומרים אלרגנים/מגרים דוגמת נבגים, אבקנים, אבק, פרווה של חיות, חומרי איפור וטיפוח וכיוצא בזה, הגירוי החיצוני עלול להוביל לשרשרת אירועים האחראיים לתסמינים של גרד, אודם, נפיחות ודמעת. למעשה, דלקת עיניים אלרגית הנה תגובה מופרזת של המערכת החיסונית לאותם האלרגנים. מסיבה זו עיקרי הטיפול הם:

1. הימנעות ככל שניתן מחשיפה לאלרגנים/החומרים המגרים את העיניים.

2. טיפול תרופתי כנגד הדלקת עצמה.

דרכי הטיפול המקובלות

ראוי להבהיר שדלקת עיניים אלרגית כרונית עלולה, בהעדר טיפול מתאים, לגרום לעתים לפגיעה בראיה ולפגיעה משמעותית באיכות החיים. בקבוצה זו נמנית דלקת אביבית שפוגעת בילדים. הדלקת מתחילה להופיע בסביבות גילאי 5 שנים ופוגעת בעיקר בבנים. שמה יכול להטעות מאחר ורבים המקרים בהם היא איננה מוגבלת להתפרצויות בעונת האביב בלבד, אלא נוכחת כל הזמן ונמשכת לכול אורך השנה. דלקת אביבית נוטה על פי רוב לחלוף מאליה בשלהי שנות העשרה.

קיימים סוגים שונים של טיפולים בדלקת עיניים אלרגית, כשהטיפול מבוסס בעיקרו על טיפות עיניים אנטי היסטמיניות + מייצבי תאי הדלקת, וטיפות עיניים ומשחות עיניים המכילות סטרואידים. כמו כן, ניתן להקל על התסמינים בעזרת רטיות קרות (קומפרסים) והזלפת טיפות של תחליפי דמעות ללא חומרים משמרים, המוסיפות לחות לעין.  אנטי היסטמינים הניתנים בסירופ או בכדורים, בד״כ אינם משפיעים על דלקות עיניים אלרגיות ולכן עדיף הטיפול המקומי בתרופות לעיניים עצמן.