מהי בדיקת פונדוס ומה מטרתה?

בדיקת פונדוסלערוץ היוטיב

בדיקת פונדוס (בדיקת קרקעית העין) נערכת כ- 30 דקות לאחר הזלפת טיפות עיניים. טיפות העיניים גורמות לשיתוק יכולת המיקוד של העין ולהרחבת האישון באופן זמני, מה שמאפשר לרופא העיניים לצפות בחלקי העין הפנימיים.

ד"ר ארנית קריסטל-שליט מציינת שקרקעית העין ממוקמת באזור האחורי של העין, וזהו למעשה החלק היחידי בגוף האדם בו ניתן לצפות בכלי הדם באופן ישיר, ללא צורך בבדיקה פולשנית.

ההתבוננות בקרקעית העין מספקת הערכה בנוגע לתקינות ראש עצב הראיה, מרכז חדות הראיה ברשתית, כלי הדם והרשתית עצמה. בתינוקות ובילדים מהווה בדיקת הפונדוס חלק בלתי נפרד מבדיקת העיניים הראשונה, ולאחר מכן – על פי החלטת הרופא המטפל.

למה חשובה בדיקת פונדוס?

בדיקת הפונדוס משמשת לאבחון מחלות שונות בעצב הראייה וברשתית העין ולאתר את הגורמים לירידה בחדות הראייה. הבדיקה משמשת גם למעקב שוטף בקרב חולי סוכרת, יתר לחץ דם ומטופלים הסובלים מגלאוקומה, שבאה לביטוי בלחץ תוך עיני גבוה ועלולה להוביל לשינויים במבנה עצב הראייה. כמו כן, מופנים לבדיקה זו מטופלים הסובלים מתסמינים של ירידה פתאומית בראייה, הבזקי אור, ציפה של עצמים (כמעין זבובים, נקודות או פסים) או הופעת צל בשדה הראייה.

אופן ביצוע הבדיקה הלכה למעשה

כאמור, בדיקת פונדוס מתבצעת לאחר הזלפת טיפות עיניים והמתנה בת 30 דקות לפחות להרחבת האישונים באופן מיטבי. הבדיקה מתקיימת בחדר חשוך באמצעות מכשיר מקרין אור (אופתלמוסקופ) ועדשה מגדילה. המכשיר מאפשר לראות בחדות ובבהירות את עצב הראייה, מרכז הרשתית, האזורים ההיקפיים של הרשתית וכלי הדם. בבדיקת מבוגרים יש לעתים צורך בשימוש בעדשת מגע המונחת על העין, כדי לצפות בהיקף הרשתית.

במהלך הבדיקה מנחה הרופא את המטופל להביט לכיוונים שונים על מנת לבחון את קרקעית העין במלואה. הבדיקה עצמה אורכת דקות ספורות בלבד. חשוב לדעת שהרחבת האישונים גורמת לטשטוש ראיה, בעיקר בעת מבט לקרוב, ורגישות מוגברת לאור במשך כמה שעות. אלה חולפים מעצמם.