ראיה מטושטשת בעת צפיה במסכים


למה לפעמים הראיה שלי מטושטשת לאחר צפיה ממושכת במסך הטאבלט/ הטלפון הנייד? מה ניתן לעשות כדי להימנע מכך?
אלה הן שאלות שאני נשאלת לא פעם בשבועות האחרונים.

הנה ההסבר:

בעקבות מגיפת הקורונה הפכה הלמידה מרחוק לצורת למידה שגרתית בתקופה האחרונה. כולנו, ילדים ומבוגרים מוצאים את עצמנו צופים במשך זמן רב ומקרוב במסכי המחשב, הטאבלט והטלפון הנייד .
בכל המסכים האלה אנו מביטים מטווח קצר, ודבר זה גורם למאמץ מתמשך של השריר הציליארי (הקרוי גם גוף העטרה), הנמצא בתוך העין ומתכווץ כדי לאפשר לנו לראות היטב מקרוב.

כאשר אנו מביטים במסך זמן ממושך, השריר הציליארי נשאר מכווץ לאורך כל הזמן הזה. בחלק מהמקרים, כשאנו מסיימים את העבודה מול המסך ומביטים על מטרה מרוחקת, אנו מרגישים פתאום שהראיה שלנו הפכה מטושטשת. תופעה זו מטרידה ואפילו מבהילה חלק מהאנשים אשר פונים אלי בשאלה מדוע זה קורה ומה לעשות כדי להימנע מכך?

מה בעצם קורה? השריר הציליארי שהיה מכווץ בעת הצפיה הממושכת במסך צריך להתרפות ו״להשתחרר״ לצורך ראיה טובה למרחק. לעיתים לאחר כיווץ ממושך השריר מתקשה להתרפות במהירות ודבר זה גורם לראיה מטושטשת, עד שהשריר כולו מתרפה ומשתחרר והראיה למרחק חוזרת להיות חדה וטובה.

כדי להימנע מאימוץ העיניים וממאמץ שרירי ממושך במבט לקרוב מומלץ לפעול לפי ״כלל 20-20״:
לאחר כל 20 דקות של צפיה במסך, יש להסיט את העיניים מהמסך ולהביט במשך 20 שניות על מטרה מרוחקת (למשל על הנוף שנשקף דרך החלון).
במידה ואין ביכולתנו להביט למרחק ניתן לעצום את העיניים או להביט על משטח חלק בגוון אחיד (למשל קיר לבן חלק) למשך אותן 20 שניות. הפסקה קצרה זו מאפשרת לשריר הצילארי להתרפות ולא להישאר מכווץ לאורך זמן. 
אם אינכם רוצים ״למדוד״ 20 דקות: ניתן לעשות הפוגה כזו לאחר שסיימנו שיעור במחשב, לאחר שהתקדמנו שלב במשחק הוידאו וכו׳.

בנוסף לכך מומלץ למקם את המסך בו אנו צופים במרחק 45-60 מהעיניים ולא קרוב פנים.

בצורה זו נשמור על מאמץ שרירי תקין ולא מוגבר, ועל ראיה חדה לקרוב ולרחוק.

 

ראיה מטושטשת